Магические методы
Имена методов __construct, __destruct (см. Конструкторы и деструкторы), __call, __callStatic, __get, __set, __isset, __unset (см. Перегрузка), __sleep, __wakeup, __toString, __set_state и __clone зарезервированы для "магических" методов в PHP. Не стоит называть свои методы этими именами, если вы не хотите использовать их "магическую" функциональность.
PHP оставляет за собой право все методы, начинающиеся с __, считать "магическими". Не рекомендуется использовать имена методов с __ в PHP, если вы не желаете использовать соответствующий "магический" функционал.
__sleep и __wakeup
Функция serialize() проверяет, присутствует ли в вашем классе метод с "магическим" именем __sleep. Если это так, то этот метод выполняется прежде любой операции сериализации. Он может очистить объект и предполагается, что будет возвращен массив с именами всех переменных объекта, который должен быть сериализован. Если метод ничего не возвращает кроме NULL, то это значит, что объект сериализован и выдается предупреждение E_NOTICE.
Обычно __sleep используется для передачи ожидаемых данных или для выполнения обычных задач их очистки. Также, этот метод можно выполнять в тех случаях, когда вы не хотите сохранять очень большие объекты полностью.
С другой стороны, функция unserialize() проверяет наличие метода с "магическим" именем __wakeup. Если такой имеется, то он может воссоздать все ресурсы объекта, которые тот имеет.
Обычно __wakeup используется для восстановления любых соединений с базой данных, которые могли быть потеряны во время операции сериализации и выполнения других операций повторной инициализации.
Пример #1 Sleep и wakeup
<?php
class Connection {
protected $link;
private $server, $username, $password, $db;
public function __construct($server, $username, $password, $db)
{
$this->server = $server;
$this->username = $username;
$this->password = $password;
$this->db = $db;
$this->connect();
}
private function connect()
{
$this->link = mysql_connect($this->server, $this->username, $this->password);
mysql_select_db($this->db, $this->link);
}
public function __sleep()
{
return array('server', 'username', 'password', 'db');
}
public function __wakeup()
{
$this->connect();
}
}
?>
__toString
Метод __toString позволяет классу решать самостоятельно, как он должен реагировать при преобразовании в строку.
Пример #2 Простой пример
<?php
// Декларирование простого класса
class TestClass
{
public $foo;
public function __construct($foo) {
$this->foo = $foo;
}
public function __toString() {
return $this->foo;
}
}
$class = new TestClass('Привет');
echo $class;
?>
Результат выполнения данного примера:
Привет
Ранее, до PHP 5.2.0, метод __toString вызывался только непосредственно в сочетании с функциями echo() или print(). Начиная с PHP 5.2.0, он вызывается в любом строчном контексте (например, в printf() с модификатором %s), но не в контекстах других типов (например, с %d модификатором). Начиная с PHP 5.2.0, преобразование объекта в строку при отсутствии метода __toString вызывает ошибку E_RECOVERABLE_ERROR.
__set_state
Этот статический метод вызывается для тех классов, которые экспортируются функцией var_export() начиная с PHP 5.1.0.
Параметр этого метода должен содержать массив, состоящий из экспортируемых свойств в виде array('property' => value, ...).
Пример #3 Использование __set_state (начиная с PHP 5.1.0)
<?php
class A
{
public $var1;
public $var2;
public static function __set_state($an_array) // С PHP 5.1.0
{
$obj = new A;
$obj->var1 = $an_array['var1'];
$obj->var2 = $an_array['var2'];
return $obj;
}
}
$a = new A;
$a->var1 = 5;
$a->var2 = 'foo';
eval('$b = ' . var_export($a, true) . ';'); // $b = A::__set_state(array(
// 'var1' => 5,
// 'var2' => 'foo',
// ));
var_dump($b);
?>
Результат выполнения данного примера:
object(A)#2 (2) { ["var1"]=> int(5) ["var2"]=> string(3) "foo" }
- Введение
- Основы
- Свойства
- Константы классов
- Автоматическая загрузка классов
- Конструкторы и деструкторы
- Область видимости
- Наследование
- Оператор разрешения области видимости (::)
- Ключевое слово "static"
- Абстрактные классы
- Интерфейсы объектов
- Трейты
- Anonymous classes
- Перегрузка
- Итераторы объектов
- Магические методы
- Ключевое слово "final"
- Клонирование объектов
- Сравнение объектов
- Контроль типа
- Позднее статическое связывание
- Объекты и ссылки
- Сериализация объектов
- Журнал изменений ООП
Коментарии
One of the principles of OOP is encapsulation--the idea that an object should handle its own data and no others'. Asking base classes to take care of subclasses' data, esp considering that a class can't possibly know how many dozens of ways it will be extended, is irresponsible and dangerous.
Consider the following...
<?php
class SomeStupidStorageClass
{
public function getContents($pos, $len) { ...stuff... }
}
class CryptedStorageClass extends SomeStupidStorageClass
{
private $decrypted_block;
public function getContents($pos, $len) { ...decrypt... }
}
?>
If SomeStupidStorageClass decided to serialize its subclasses' data as well as its own, a portion of what was once an encrypted thingie could be stored, in the clear, wherever the thingie was stored. Obviously, CryptedStorageClass would never have chosen this...but it had to either know how to serialize its parent class's data without calling parent::_sleep(), or let the base class do what it wanted to.
Considering encapsulation again, no class should have to know how the parent handles its own private data. And it certainly shouldn't have to worry that users will find a way to break access controls in the name of convenience.
If a class wants both to have private/protected data and to survive serialization, it should have its own __sleep() method which asks the parent to report its own fields and then adds to the list if applicable. Like so....
<?php
class BetterClass
{
private $content;
public function __sleep()
{
return array('basedata1', 'basedata2');
}
public function getContents() { ...stuff... }
}
class BetterDerivedClass extends BetterClass
{
private $decrypted_block;
public function __sleep()
{
return parent::__sleep();
}
public function getContents() { ...decrypt... }
}
?>
The derived class has better control over its data, and we don't have to worry about something being stored that shouldn't be.
Intriguing what happens when __sleep() and __wakeup() and sessions() are mixed. I had a hunch that, as session data is serialized, __sleep would be called when an object, or whatever, is stored in _SESSION. true. The same hunch applied when session_start() was called. Would __wakeup() be called? True. Very helpful, specifically as I'm building massive objects (well, lots of simple objects stored in sessions), and need lots of automated tasks (potentially) reloaded at "wakeup" time. (for instance, restarting a database session/connection).
When you use sessions, its very important to keep the sessiondata small, due to low performance with unserialize. Every class shoud extend from this class. The result will be, that no null Values are written to the sessiondata. It will increase performance.
<?
class BaseObject
{
function __sleep()
{
$vars = (array)$this;
foreach ($vars as $key => $val)
{
if (is_null($val))
{
unset($vars[$key]);
}
}
return array_keys($vars);
}
};
?>
If you use the Magical Method '__set()', be shure that the call of
<?php
$myobject->test['myarray'] = 'data';
?>
will not appear!
For that u have to do it the fine way if you want to use __set Method ;)
<?php
$myobject->test = array('myarray' => 'data');
?>
If a Variable is already set, the __set Magic Method already wont appear!
My first solution was to use a Caller Class.
With that, i ever knew which Module i currently use!
But who needs it... :]
There are quiet better solutions for this...
Here's the Code:
<?php
class Caller {
public $caller;
public $module;
function __call($funcname, $args = array()) {
$this->setModuleInformation();
if (is_object($this->caller) && function_exists('call_user_func_array'))
$return = call_user_func_array(array(&$this->caller, $funcname), $args);
else
trigger_error("Call to Function with call_user_func_array failed", E_USER_ERROR);
$this->unsetModuleInformation();
return $return;
}
function __construct($callerClassName = false, $callerModuleName = 'Webboard') {
if ($callerClassName == false)
trigger_error('No Classname', E_USER_ERROR);
$this->module = $callerModuleName;
if (class_exists($callerClassName))
$this->caller = new $callerClassName();
else
trigger_error('Class not exists: \''.$callerClassName.'\'', E_USER_ERROR);
if (is_object($this->caller))
{
$this->setModuleInformation();
if (method_exists($this->caller, '__init'))
$this->caller->__init();
$this->unsetModuleInformation();
}
else
trigger_error('Caller is no object!', E_USER_ERROR);
}
function __destruct() {
$this->setModuleInformation();
if (method_exists($this->caller, '__deinit'))
$this->caller->__deinit();
$this->unsetModuleInformation();
}
function __isset($isset) {
$this->setModuleInformation();
if (is_object($this->caller))
$return = isset($this->caller->{$isset});
else
trigger_error('Caller is no object!', E_USER_ERROR);
$this->unsetModuleInformation();
return $return;
}
function __unset($unset) {
$this->setModuleInformation();
if (is_object($this->caller)) {
if (isset($this->caller->{$unset}))
unset($this->caller->{$unset});
}
else
trigger_error('Caller is no object!', E_USER_ERROR);
$this->unsetModuleInformation();
}
function __set($set, $val) {
$this->setModuleInformation();
if (is_object($this->caller))
$this->caller->{$set} = $val;
else
trigger_error('Caller is no object!', E_USER_ERROR);
$this->unsetModuleInformation();
}
function __get($get) {
$this->setModuleInformation();
if (is_object($this->caller)) {
if (isset($this->caller->{$get}))
$return = $this->caller->{$get};
else
$return = false;
}
else
trigger_error('Caller is no object!', E_USER_ERROR);
$this->unsetModuleInformation();
return $return;
}
function setModuleInformation() {
$this->caller->module = $this->module;
}
function unsetModuleInformation() {
$this->caller->module = NULL;
}
}
// Well this can be a Config Class?
class Config {
public $module;
public $test;
function __construct()
{
print('Constructor will have no Module Information... Use __init() instead!<br />');
print('--> '.print_r($this->module, 1).' <--');
print('<br />');
print('<br />');
$this->test = '123';
}
function __init()
{
print('Using of __init()!<br />');
print('--> '.print_r($this->module, 1).' <--');
print('<br />');
print('<br />');
}
function testFunction($test = false)
{
if ($test != false)
$this->test = $test;
}
}
echo('<pre>');
$wow = new Caller('Config', 'Guestbook');
print_r($wow->test);
print('<br />');
print('<br />');
$wow->test = '456';
print_r($wow->test);
print('<br />');
print('<br />');
$wow->testFunction('789');
print_r($wow->test);
print('<br />');
print('<br />');
print_r($wow->module);
echo('</pre>');
?>
Outputs something Like:
Constructor will have no Module Information... Use __init() instead!
--> <--
Using of __init()!
--> Guestbook <--
123
456
789
Guestbook
The __toString() method is extremely useful for converting class attribute names and values into common string representations of data (of which there are many choices). I mention this as previous references to __toString() refer only to debugging uses.
I have previously used the __toString() method in the following ways:
- representing a data-holding object as:
- XML
- raw POST data
- a GET query string
- header name:value pairs
- representing a custom mail object as an actual email (headers then body, all correctly represented)
When creating a class, consider what possible standard string representations are available and, of those, which would be the most relevant with respect to the purpose of the class.
Being able to represent data-holding objects in standardised string forms makes it much easier for your internal representations of data to be shared in an interoperable way with other applications.
Be very careful to define __set_state() in classes which inherit from a parent using it, as the static __set_state() call will be called for any children. If you are not careful, you will end up with an object of the wrong type. Here is an example:
<?php
class A
{
public $var1;
public static function __set_state($an_array)
{
$obj = new A;
$obj->var1 = $an_array['var1'];
return $obj;
}
}
class B extends A {
}
$b = new B;
$b->var1 = 5;
eval('$new_b = ' . var_export($b, true) . ';');
var_dump($new_b);
/*
object(A)#2 (1) {
["var1"]=>
int(5)
}
*/
?>
__debugInfo is also utilised when calling print_r on an object:
$ cat test.php
<?php
class FooQ {
private $bar = '';
public function __construct($val) {
$this->bar = $val;
}
public function __debugInfo()
{
return ['_bar' => $this->bar];
}
}
$fooq = new FooQ("q");
print_r ($fooq);
$ php test.php
FooQ Object
(
[_bar] => q
)
$
http://sandbox.onlinephpfunctions.com/code/4d2cc3648aed58c0dad90c7868173a4775e5ba0c
IMHO a bug or need feature change
providing a object as a array index doesn't try to us __toString() method so some volatile object identifier is used to index the array, which is breaking any persistency. Type hinting solves that, but while other than "string" type hinting doesn't work on ob jects, the automatic conversion to string should be very intuitive.
PS: tried to submit bug, but withot patch the bugs are ignored, unfortunately, I don't C coding
<?php
class shop_product_id {
protected $shop_name;
protected $product_id;
function __construct($shop_name,$product_id){
$this->shop_name = $shop_name;
$this->product_id = $product_id;
}
function __toString(){
return $this->shop_name . ':' . $this->product_id;
}
}
$shop_name = 'Shop_A';
$product_id = 123;
$demo_id = $shop_name . ':' . $product_id;
$demo_name = 'Some product in shop A';
$all_products = [ $demo_id => $demo_name ];
$pid = new shop_product_id( $shop_name, $product_id );
echo "with type hinting: ";
echo ($demo_name === $all_products[(string)$pid]) ? "ok" : "fail";
echo "\n";
echo "without type hinting: ";
echo ($demo_name === $all_products[$pid]) ? "ok" : "fail";
echo "\n";
Due to a bug in PHP <= 7.3, overriding the __debugInfo() method from SPL classes is silently ignored.
<?php
class Debuggable extends ArrayObject {
public function __debugInfo() {
return ['special' => 'This should show up'];
}
}
var_dump(new Debuggable());
// Expected output:
// object(Debuggable)#1 (1) {
// ["special"]=>
// string(19) "This should show up"
// }
// Actual output:
// object(Debuggable)#1 (1) {
// ["storage":"ArrayObject":private]=>
// array(0) {
// }
// }
?>
Bug report: https://bugs.php.net/bug.php?id=69264
Please note that as of PHP 8.2 implementing __serialize() has no control over the output of json_encode(). you still have to implement JsonSerializable.